الجمعة، ١٨ أبريل ٢٠٠٨

شايلَبَنبُن .... الوصفة السحرية للسهر أيام الإمتحانات


بما إن الإمتحانات قربت و خلاص الوقت بيجري و احنا بنجري وراه.... و يوم الإمتحان سيكرم المرء أو يتهان.... ف النهاردة أنا جايب وصفة رائعة لراغبي التفوق و الدح و الذي منه ...

طبعاً الامتحانات قربت جداً ... و فيه ناس كتير بتحب تسهر و الشاي من زمان ما بيأثرش , و القهوة و مشتقاتها بقت بتنيم مش بتصحصح !!!! .... مهو حتى الفساد وصل للقهوة و الشاي زي ما وصل للإقلام الجاف الماليزي اللي بتخلص في ثانية ....

علشان كده أنا فكرت أقدم المشروب ده في كافيتريا " دوشة درش للمشروبات السريعة
" ...

هو مش أنا اللي مبتكره... الحق يتقال يعني .. .. بس لياالفخر أني أدخلت عليه تعديلات جوهرية للوصول للأثر الفعال ليه ....أيام و ليالي و أنا جوه معملي بجهز الخلطة السرية دي ...
سهر وتعب و عرق و فيبكس علشان ما أنطردش من المعمل .... لحد ما في النهاية و صلت للوصفة السحرية للسهر اللا نهائي ...

ياللا هات ورقة و قلم أو أطلع باللاب توب على المطبخ ....

1. أنت دلوقتي تدخل المطبخ بتاعكم ...ويفضل انك تدخل برجلك اليمين ... و رجلك تكون غاسلها لزوم النضافة الشخصية ... ماشي يا عم ..

2. عاين مقدار نص كباية صغيرة و حطه في الإناء اللي هتغلي فيه المية مش هتفرق قوي إن كان براد شاي و لا كنكه ..

3. حط مقدار الشاي اللي بتعمله في الحقيقة لوحده في الإناء اللي اتفقنا من شوية إنه مش هيفرق كتير إن كان براد شاي و لا كنكه) يفضل نص ملعقة صغيرة ) و كمان معلقة بن صغيرة أو معلقتين و شوية أنت و رغبتك ... و قلبهم كويس مع المية قبل ما تحطهم على النار
.

4. الكباية بقى دي أهم حاجة و هي هتبقى آداة الجريمة .... حط فيها السكر حسب رغبتك بالكمية اللي تحبها... و على السكر أملأ لحد نص الكباية لبن…. يفضل اللبن الصابح ....

5. الشاي بالبن المغلي حطهم على اللبن و قلبهم كويس لحد ما يدوب السكر في اللبن .
.

6. استمر في التقليب حتى
سماع صوت الصفارة .....


7. أشرب المشروب السحري ده على طول لأنه هيبقى حرارته .... 40 درجة تقريبا ......الشرب بالفم بالطبع مش الأنف.... الفم اللي هو ساعات بيبقى بق و في البلد حدانا بيبقى حنك ... و يعرف في بعض بلاد الفرنجة بالماوس ...

8.
المشروب ده طعمه رائع جداً جداً ما تخافش.

9. أقعد ذاكر و أدعيلي .

نصائح هامة جداً



1
. لو عندك إرادة جامدة ممكن تكتفي بالبن و الشاي من غير لبن ...بس ده هيضر المعدة شوية.

2. لابد ألا تكون ممن يعانون من قرحة المعدة ...


3. لو كنت شارب شاي أو قهوة أنتظر ما لا يقل عن 5 ساعات قبل شراب هذا الاكسير .

4. يكتفي بكوب واحد يومياً ... كوباية صغيرة ... لأن كترته قد تسبب تقرحات في المعدة .


5. لن يعمل الشراب بنجاح إذا لم تدعي ليا ربنا يوفقني في الامتحانات
و أدخل الشفوي على طول و أتسأل في الأجزاء اللي أنا مذاكرها بس ....

6. تم إطلاق اسم " شايلبَنبُن " على المشورب بواسطتي ..

يا ريت أنا أقوم أذاكر علشان كده ما ينفعش خالص بقى ...
و بالهنا و الشفا و مترح ما يمشي يجري





8 التعليقات:

just me يقول...

اشمعنى يعنى عامل التعليقات هناااااااااا

احنا بنلعب ولا ايه ؟؟؟؟؟

ع العموم انا مش بحب الاختراعات دى بس لو ينفع ماحطش بن يبقى هجرب

غير معرف يقول...

اشمعنى يعنى عامل التعليقات هناااااااااا

احنا بنلعب ولا ايه ؟؟؟؟؟

ع العموم انا مش بحب الاختراعات دى بس لو ينفع ماحطش بن يبقى هجرب
----------

و الله انا لحد دلوقتي أنا مش قادر أفهم ايه المشكلة بالظبط في التعليقات .... مرة يبقى ممكن الواحد يعلق و مرة تانية مش ممكن الواحد يعلق

تقريبا المدونة ساكنها اشباح

أنا اليومين اللي فاتوا كنت خايف من شمهورش ... شكله عرف عنوان المدونة

المهم بقى

بصي يا لست أدري ....

أهم حاجة في الموضوع الشاي و البن و اللبن ... و السكر ...

دول الأساس و أي حاجة عايزة تضيفيها تاني دي بقى براحتك :)

بس علشان الوصفة تمشي صح ...

و نصيحة مني

جربيها و مش هتندمي ... قوي :)

غير معرف يقول...

صديقى الغالى .... صاصا
عامل ايه ياابنى محدش بيسمع صوتك إلا فى الأعياد بس .... وحتى الأعياد بخيل فيها

أنا بقى ياسيدى مليش فى المشروبات المخصصة خالص بشرب أى حاجة فى أى وقت وممكن مشربش خالص ..... هههههههه
عادى يعنى لو عاوز أسهر ربنا بيعينى على السهر بدون أى حاجة

وعلى فكرة يادكتور أبشرك أنا ناقشت انهارده حلقة بحثى ونجحت بامتياز
أخيراً
هانت فاضل على الحلو شهر ونص بس وأخلص بقى ...... عقبالك ياباشا

غير معرف يقول...

صديقى الغالى .... صاصا
عامل ايه ياابنى محدش بيسمع صوتك إلا فى الأعياد بس .... وحتى الأعياد بخيل فيها

أنا بقى ياسيدى مليش فى المشروبات المخصصة خالص بشرب أى حاجة فى أى وقت وممكن مشربش خالص ..... هههههههه
عادى يعنى لو عاوز أسهر ربنا بيعينى على السهر بدون أى حاجة

وعلى فكرة يادكتور أبشرك أنا ناقشت انهارده حلقة بحثى ونجحت بامتياز
أخيراً
هانت فاضل على الحلو شهر ونص بس وأخلص بقى ...... عقبالك ياباشا

-----------

أحمد حبيبي

واحشني و الله

بقالي فترة ما بخشش على الأيميل محلسي بقى ضغوط العمل

مصر يا سعاد مصر بقى و انت عارف يا عم أحمد

و يا رب يكون كل الناس عندها قدراتك دي .... تسهر لما تحب تسهر و تنام و قت ما تحب تنام ...

و ألف مبروك على المناقشة ... إن شاء الله تتخرج بسلام على الرغم من أني عارف انت بتحب دراستك قد ايه ...

و سلملي على بقية الزملاءو القرايب و الأحباب .... ما تنساش كيلو اللحمة بتاع كل عشر سنين لما تيجي تزورنا تبقى تجيبه ... و هات البسكلته للواد
دعبس نفسه يسوق البسكلتات

العزيز أحمد عبد الرحمن
ص.ب 1987

Unknown يقول...

عن جد ؟؟؟؟؟
رح أجرب و أمري لله
بس يعني ما أشرتيش عن طعمو اذا كان حلو xD

Unknown يقول...

عن جد ؟؟؟؟؟
رح أجرب و أمري لله
بس يعني ما أشرتيش عن طعمو اذا كان حلو xD

غير معرف يقول...

مش هتنفع خلاص جربتها عاوزه حاجه غيرها وغير الكوفى ميكس والقهوه عشان مبقوش يعملو حاجه

Unknown يقول...

كس امك ظريف