السبت، ١٠ أكتوبر ٢٠٠٩

شوية جد: أوباما خد نوبل ليه؟؟

معنديش أي مشكلة لما يتقال إن الانتخابات في المنظمات الدولية بتبقى مسيسة ..... عادي خالص أنا ما كونتش ناوي انزل على اليونسكو على فكرة يعني في يوم أو نفسي أبقى مدير عام فرع اليونيسيف بأبوحماد!

لكن الحاجة اللي دايما بيقولوها – مش فاكر طبعاً هما مين بالظبط – إن جايزة نوبل دي ما بتبقاش مسيسة لأني اعتقدت يعني انهم ماشيين بمبدأ الحق للي يستحق!

لكن كل شيء إنكشفن وبان مع إعلان منح جايزة نوبل للسلام للحاج باراك حسين سيدي احمد أبو إسماعيل اوباما.... وانا مانكرش على الطلاق قد إيه أنا مبهور بكاريزمية الراجل ده ... يعني كل مشوفه بيتكلم عينيا بتبحلق وتكون هتطلع من جمجمتي ووداني تشرنق و لساني يتدلدل .... من الآخر بقلب على عبيط ... راجل ذكي منظم تحس انه قريب ليك أو يشبه عم مرزوق جارك اللي عنده بنت ممكن تكون قمررررر– أكيد طلعت لمامتها– وفي بعض المناسبات - عفوا- مزززة، لكن ده كله ميديهوش الحق انه ياخد نوبل ....


والسؤال اللي بيطرح نفسه على طبلية المناقشات دلوقتي .... هو ليه أوباما اللي خد الجايزة وهل هو يستحق ؟؟؟

أنا بقول نأجل الإجابة شوية وكل تأخيرة وفيها خيرة ودلق القهوة خير... لكن خليني افضفض شوية..

أوباما راجل كويس ؟؟؟ ... أها ... دي حاجة الناس مجمعة عليها...

طيب أوباما قدم إيه للعالم لحد دلوقتي بعد 9 اشهر من دخوله البيت الأبيض؟؟
نحسب بالورقة و القلم ...

أول حاجة معتقل جوانتانامو .. أول ما أوباما دخل البيت الأبيض واستلم العفش عهدة علشان ما يلبسش عهدة ناقصة و يسددها بعد 4أو 8 سنين – هو و شطارته بقى - لما يسيب البيت الأبيض .. خد شاور سريع وخرج ضرب جل في شعره وقال يا جماعة أنا هقفل معتقل جوانتانامو في يناير الجاي .... العالم كله قام وسقف ... بس فيه مسئولين في البيت الأبيض صرحوا أن المعتقل ممكن مايتقفلش في يناير الجاي ...

وما دام الإغلاق ما حصلش لسه يبقى يعتبر مفيش حدث وكأن الموضوع لم يكن لحد ما يتحقق بجد ...

نيجي للنقطة التانية وهي أن أوباما من أيام الحملة الانتخابية قال انه هيسحب القوات الأمريكية من العراق ... هل أوباما عمل ده حباً في العراق ؟؟

الإجابة في رأيي أن لأ .. لان الولايات المتحدة تعتبر هي المتورطة في حرب العراق مش زي الحرب على افغنستان ... وأوباما جه الحكم وأمريكا بتمر بأزمة مالية مرعبة ... والحرب في العراق بتكلف ميزانية الدولة مليارات أوباما شايف أن البلد في حاجة ليها علشان الناخب ما يقلبش عليه لأن الحرب دي بتمول من فلوس دافع الضرايب اللي هو جايب اوباما على الكرسي ودافعله تمن العفش... فكان الطبيعي أن أوباما يفكر بالفعل انه يسحب القوات الأمريكية من العراق وخاصة انه مش محتاج قوات عسكرية للسيطرة على ثروات العراق ما دام الرئيس والحكومة العراقية في جيبه....

النقطة التالتة المجهود الدبلوماسي للتقريب بين دول العالم ... خطاب أوباما في القاهرة كان مفيش شك ... حتى بعد ما اكتشفنا انه برضوا بيقرا من شاشتين مش من دماغه ... أهو على الأقل ما بيغلطش وهو بيقرا زي ما رؤسا احنا عارفينهم بيغلطوا !!!


لكن بعد تحليل الخطاب وفحصه بتأني هنلاقي بكل بساطة أن أوباما ما قالش جديد ... كل اللي قاله عن الحضارة الإسلامية والإسلام هو إقرار واقع ... ما عملش زي بوش مثلا وحاول يشوه الإسلام ... فهل العرب مستنيين من أوباما انه ييجي يكلمهم عن حضارتهم بس ؟؟

وبعدين أوباما في الخطاب دافع عن حق اليهود في العيش بسلام وقال برضوا إن ده حق الفلسطينيين .. .. مفيش مشكلة لكن ليه اليهود ياخدوا حقهم في العيش في سلام على ارض الفلسطينيين .... دي المشكلة طبعاً.

فالخطاب في ظاهره جميل و جذاب لكن ما قدمش جديد ...

لذيذ مش دسم .. ده الوصف اللي ينطبق عليه...

طيب نيجي بقى لأهم حاجة ... القضية الفلسطينية ؟

إيه الجديد اللي قدمه ؟؟
هل المناشدة لإسرائيل بوقف الاستيطان هي دي آخر ما في وسع الولايات المتحدة ليه مش ممكن تمارس ضغوط اقتصادية على إسرائيل زى ما عملت مع إيران أو سوريا …
أو ممكن التهديد بإعادة النظر حتى في المعونات العسكرية اللي بتقدمها لإسرائيل لو موقفه فعلا حقيقي وجاد مش للاستهلاك المحلي والعالمي !!!

ده غير التهديد طبعا بسحب السفير أو ...أو .... بس ده طبعا صعب أو نقول مستحيل...

لكن المناشدة والشجب والإدانة لما تبقى طالعة من الولايات المتحدة .... أمال سابوا للعرب إيه !!! ... حتى المجال ده اللي فالحين فيه بينافسونا فيه!

طيب نيجي لمبادرة الحد من الأسلحة النووية ... مجهود كويس والله بس للأسف هو لسه في نطاق المبادرة ... فين الفعل ؟؟؟

مع الوضع في الاعتبار الضغوط على إيران والسكوت التام عن إسرائيل في موضوع الأسلحة النووية ده !!!

يعني كله بينطوي تحت حسن النية ... لكن فين الأفعال .... بالورقة و القلم هل قل عدد الدول اللي بتمتلك السلاح النووي دولة؟؟؟ وهل منع دول تانية من امتلاك السلاح النووي ؟؟؟

طبعا لأ ...

يبقى المفروض لما يكون لمبادرة الرئيس أوباما نتيجة يبقى ياخد الجايزة .... ولو كانت الجوايز تمنح علشان المبادرات مهو ياما بقى الرئيس مبارك قال إن عايزين نخلي المنطقة من أسلحة الدمار الشامل !

نقطة كمان ...

فينا اللي بيقول اه يستاهل نوبل ... هو إحنا لحقنا نسينا انتخابات اليونسكو !


بعد خطاب أوباما في القاهرة قولنا الراجل ده فظيع ومريع ومالوش حل ويا ريت ييجي يحكمنا ... و تلاقيه أعلن إسلامه ولا أبوه كان بيوديه الكتاب عند الشيخ مرزوق ...

بس للأسف مع أول اختبار حقيقي كل الكلام ده راح في الهوا .... و كلام جامعة القاهرة مدهون بزبده أول ما يطلع على فرنسا يسيح !

إيه تفسير الحاج أوباما أنه أرسل سفير جديد للولايات المتحدة في اليونسكو قبل الانتخابات بأسبوع واحد والسفير ده كان بيبذل كل غالي ونفيس وعنده استعداد انه يضحي بأعز ما يملك – الموبايل أبو كاميرتين طبعا- علشان يسقط فاروق حسني اللي أتوصف طول الحملة والانتخابات بأنه ممثل مصر والعرب والمسلمين في الانتخابات دي!

أوباما ممكن يكون راجل كويس وزي الفل وابن بلد وناوي على سلام... بس عليه انه يثبت كده ... و لما يثبت كده بجد ياخد بقى نوبل ... لكن التسرع ده مش في مصلحة حد لأنه ممكن يدي لأوباما شرعية في انه يعمل اللي يخطر على باله بدواعي تحقيق السلام العالمي ...

الجايزة السنادي للأسف مش من حق أوباما على الإطلاق ... و كان ممكن تروح لحد يستحق فعلا ...

أنا بحترم تاريخ أوباما السياسي ... و بقدر نجاحه في انه يوصل للبيت الأبيض ... و شخصيته رائعة جداً ... بس ده مايمنعش إني برضوا مش شايف انه يستحق جايزة نوبل في السلام
قدم ايه لتحقيق السلام في العالم لحد دلوقتي... الحصيلة للأسف صفر !.... معلشي بقى يا باري ... أنا في الحق ما اعرفش جوز خالتي:)